Guszti, a görög teknős

 

 

AJÁNDÉKOT KAPTUNK...
2005. decemberében - szülői adományként - tanulóink különleges ajándékot kaptak, Guszti, a görög teknős személyében. A teknőssel együtt érkezett egy gyönyörű terrárium, egy ismeretterjesztő könyvecske és egy hivatalos okirat a Környezetvédelmi és Vízügyi Hivatal pecsétjével. A benne szereplő adatokból megtudtuk, hogy Guszti védett állat, ezért felelősséggel kell gondoskodnunk róla, ha elpusztul, bejelentési kötelezettséggel tartozunk.

ÉRDEKLŐDVE SZEMLÉLTÜK AJÁNDÉKUNKAT...
A parányi élőlénynek mindenki nagyon örült, tanulóink rendszeresen látogatták. Mindenkiben erős volt a vágy, hogy közelebbről is megvizsgálja, megsimogassa, kézbe vegye. Megtanultuk az első, egészségvédelmi szabályokat: Gusztit csak célosan és kellő körültekintéssel fogjuk kézbe.

AJÁNDÉK TEKNŐSNEK NE NÉZD A FOGÁT...
Szembesülnünk kellett azzal a ténnyel, hogy teknősünk nem a társállat kategórába tartozik. Kölcsönösségen alapuló érzelmi kapcsolat, szemkontaktus nem alakítható ki vele. Első ránézésre egy hideg tapintású, szépen mintázott, lassan mozgó kőhöz hasonlított. Mindezeket figyelembe véve végig kellett gondolnunk, hogy mit kezdjünk ajándék Gusztinkkal: szép ugyan, de állatterápiára a fent említettek miatt nem alkalmas. Legyen "csak" díszállat vagy legyen "élő taneszköz"? Egyáltalán, hogyan tartsuk életben, mit eszik, hogyan rendezzük be élőhelyét, mi jó neki, mi nem...

INFORMÁCIÓT GYŰJTÜNK...
Első körben információkra volt szükségünk, mégpedig minél több információra a görög teknősök életmódjáról, táplálkozási szokásairól, megfelelő elhelyezéséről. A rengeteg információ birtokában már kissé nyugodtabbak lettünk: ha ezeket betartjuk, Guszti biztos, hogy megfelelően fog fejlődni. Sajnálattal kellett tapasztalnunk, hogy teknősünk nem úgy működik, ahogy a nagykönyvben megírták. Miben hibáztunk?

A SOK INFORMÁCIÓ KÖZÖTT ELVÉSZ A GUSZTI...
A valóság megismerésének, így egy élőlény megismerésének is fontos eszköze az információszerzés. Ugyanilyen jelentőségű a megfigyelés. Guszti "működése", életmódbeli sajátosságai, jellemzői a rendszeres, kitartó, figyelmes szemlélődés gyakorlása által váltak számunkra egyértelművé. A megfigyelés mint módszer, akkor hatékony, ha a tapasztaltakat egymással megosztjuk, megvitatjuk, levonjuk a szükséges következtetéseket. A megfigyelés többlete a személyes tapasztalat.

VALÓSÁGSHOW AZ ÖKOISKOLÁBAN...
Ökoiskolaként a tanórai és tanórán kívüli szabadidős tevékenységekben kiemelten foglalkozunk a környezet- és egészségvédelemmel. Szerencsések vagyunk, hiszen Guszti személyében az élő természet költözött intézményünkbe. Élete a nyilvánosság előtt zajlik. Titkait kifigyelhetjük, ha kellően türelmesek, figyelmesek és kitartóak vagyunk.

MEGTALÁLTUK GUSZTIT...
Büszkén jelenthetjük, hogy közös munkánk eredményeként az elmúlt öt év alatt Guszti szépen fejlődött, gyarapodott. Még soha nem volt beteg. Jól érzi magát iskolánkban. Tanulóink rengeteg tapasztalatot, ismeretet szereztek a megfigyelések, gondozási feladatok során. A terrárium berendezési tárgyai közül számos darab kerámia órán készült.

A JÖVŐ TITKAI...
Guszti megismerésében még az út elején járunk. Ahogy növekszik, újabb és újabb titkokat fedezhetünk fel környezetünkről, az élővilágról, saját magunkról. A görög teknősök hét évesen válnak ivaréretté. Nemsokára megtudjuk teknősünk legnagyobb titkát: Guszti vagy Auguszta.

 

Nagy Ibolya - 2011. február